Blogg-staging: personliga bloggar som suger

28 juli 2006

in bloggar

De flesta per­son­liga blog­gar suger.

Även om per­so­nerna kan stava, for­mu­lera hygg­liga meningar och kan sin inter­punk­tion så kom­mer deras blog­gar ald­rig bli mer än en siffra i sta­tisti­ken över hur många blog­gar som finns.

De suger, där­för att de som skri­ver vill bli lästa, men kan inte (eller vill inte, eller vågar inte) synas på rik­tigt. Dessa blog­gar kom­mer bara bli lästa av vän­ner, familj och möj­li­gen bekanta; Bara per­so­ner som redan har ett (irl-)intresse för blog­ga­ren i fråga kom­mer upp­skatta gråbloggar.

Mats Strandberg säger i en inter­vju på Bloggportalen.se:

Och så, let’s face it, det finns ju exhi­bi­tio­nism i det här. Det gör det i alla som skri­ver blog­gar. Vi är inte ett spår bättre än de som söker till Paradise Hotel. Inte på den fron­ten, iallafall.

Förutom att ord­va­let “bättre” är olyck­ligt, eftersom det för­ut­sät­ter att exhi­bi­tio­nism är dåligt, så har han rätt. Både dokuså­por och per­son­liga blog­gar hand­lar om exhi­bi­tio­nism, och bägge före­te­el­serna är som att gå på lägen­hets­vis­ning ur betrak­ta­rens syn­vin­kel. Visst är det snyggt med homesta­ging, med­vetna val av mär­kes­mat­tor, doft av kanel­bul­lar och väl­valda maga­sin i tid­skrifts­sam­la­ren, men det är när mat­tan har en fläck av tomat­sås som inte gått att tvätta ur, när det finns lite smuts­tvätt i tvätt­kor­gen och när disk­ma­ski­nen inte är tömd som man kän­ner att det på rik­tigt bor någon här. Inte Joe Schmoe-Medelsvensson, utan en person.

(En enkel vari­ant av blogg-staging är att kom­plet­tera med ett popu­lärt ämne, som mode. Fler besö­kare bety­der dock inte att den per­son­liga delen i blog­gen blir bättre.)

Silverfisken (aka Jonas) gav upp­hov åt ett mem som utgör en rätt bra skil­je­linje mel­lan “per­son­liga blog­gar med poten­tial” och “blog­gar­nas grå massa”: 100-listan. De flesta mem som tidi­gare cir­ku­le­rat är halvt intets­ä­gande, där­för att de hand­lar om ano­nyma saker. “4 saker jag har i bilen” eller “10 slum­pade låtar från min iPod” säger i prin­cip noll om män­ni­skan. I 100-listan där­e­mot, får per­so­nen själv skriva 100 punk­ter som antingen blir en fan­tas­tisk pre­sen­ta­tion av en mänsk­lig varelse eller en pret­to­po­se­ring som kan appli­ce­ras på majo­ri­te­ten av befolkningen.

En rik­tigt bra per­son­lig blogg visar upp det fina och det skrynk­liga, det välsmorda och det gniss­liga, det ste­re­o­typa och det udda. Då finns chan­sen att besö­ka­ren kom­mer tillbaka.

[För att klar­göra en sak som jag för­stått att folk utlä­ser: jag säger inte att alla ska skriva en 100-lista, 100-listan är bara ett exem­pel på en kon­kret sak som utgör en skil­je­linje. Läs mer i mitt svar i kommentarerna.]

Andra blog­gar om: , , ,

  • http://kempagbg.blogspot.com/ Oswald

    Men om man inte vill skriva en 100-lista då?

    Om man kän­ner att man inte rik­tigt vill blotta allt det där som en sådan lista krä­ver för att den skall kunna vara allt det där du skri­ver…
    Om man kän­ner att det man är redo att visa upp för omvärl­den ryms i det man redan skri­ver i sin blogg — och att det andra finns sedan kvar att upp­täcka för de som kom­mer nära “på rik­tigt”. De som vill känna män­ni­skan bakom bloggen?

    Jag läg­ger abso­lut inga vär­de­ring i att andra vill berätta om sig själva i smått och stort och intimt och nära i sin blogg på det är sät­tet — jag tyc­ker tvärtom det är modigt och i flera fall intres­sant och kul läs­ning…
    …men hur pla­ce­ras någon som inte skri­ver en lista alls (i stäl­let för att pre­sen­tera en förnis­sad och plastig “det här är den bild jag vill visa av mig”-lista) enligt ditt resonemang?

    Jag är väl själv inte helt 100% på att det inte kom­mer komma en lista så små­ning om när jag fun­de­rat klart…men just nu känns det inte så, och då kan det vara kul att veta hur det pas­sar in i ditt reso­ne­mang.
    =)

  • http://kempagbg.blogspot.com Oswald

    Men om man inte vill skriva en 100-lista då?

    Om man kän­ner att man inte rik­tigt vill blotta allt det där som en sådan lista krä­ver för att den skall kunna vara allt det där du skri­ver…
    Om man kän­ner att det man är redo att visa upp för omvärl­den ryms i det man redan skri­ver i sin blogg — och att det andra finns sedan kvar att upp­täcka för de som kom­mer nära “på rik­tigt”. De som vill känna män­ni­skan bakom bloggen?

    Jag läg­ger abso­lut inga vär­de­ring i att andra vill berätta om sig själva i smått och stort och intimt och nära i sin blogg på det är sät­tet — jag tyc­ker tvärtom det är modigt och i flera fall intres­sant och kul läs­ning…
    …men hur pla­ce­ras någon som inte skri­ver en lista alls (i stäl­let för att pre­sen­tera en förnis­sad och plastig “det här är den bild jag vill visa av mig”-lista) enligt ditt resonemang?

    Jag är väl själv inte helt 100% på att det inte kom­mer komma en lista så små­ning om när jag fun­de­rat klart…men just nu känns det inte så, och då kan det vara kul att veta hur det pas­sar in i ditt reso­ne­mang.
    =)

  • http://ilandsproblematik.blogspot.com/ Fredrik

    Finns det verk­li­gen ett lika­med­tec­ken mel­lan per­son­lig blogg och vil­jan av att bli läst/hörd? Jag tror fak­tiskt att det är att gene­ra­li­sera, men i övrigt hål­ler jag med dig i ditt reso­ne­mang. Tillslut trött­nar man ju på blogg­blot­te­rier. Där blog­gare för­sö­ker över­träffa varandra i per­son­lig­het och dela med sig av detal­jer man kanske inte all­tid vill läsa. Effekten blir ju oftast mot­satt. Det är väl sna­rare att några har gåvan att blogga, pre­cis som med alla talanger.

  • http://ilandsproblematik.blogspot.com/ Fredrik

    Finns det verk­li­gen ett lika­med­tec­ken mel­lan per­son­lig blogg och vil­jan av att bli läst/hörd? Jag tror fak­tiskt att det är att gene­ra­li­sera, men i övrigt hål­ler jag med dig i ditt reso­ne­mang. Tillslut trött­nar man ju på blogg­blot­te­rier. Där blog­gare för­sö­ker över­träffa varandra i per­son­lig­het och dela med sig av detal­jer man kanske inte all­tid vill läsa. Effekten blir ju oftast mot­satt. Det är väl sna­rare att några har gåvan att blogga, pre­cis som med alla talanger.

  • http://web.mac.com/johan.alex/iWeb/Being20Remixed/Being20Blogged/Being20Blogged.html Being Remixed

    För mig är en lista inte en reflek­tion över en per­son — det är en lista över vad han/ hon tyc­ker är bra just nu.
    Hade du skri­vit din 100-lista för ett år sedan så hade den tro­li­gen varit annorlunda än idag, samt om du skrev den om ett år, så hade nog inte allt ham­nat där som det gör nu.
    Det är ögon­blic­ket som man hit­tar just nu som räk­nas i lis­tor — Kylies låt är med på lis­tan vecka 01 men kanske inte vecka 21 eller 41 — för då har man trött­nat på den — och har man tur letar den in som bubb­lare på Bäst-det-året-listan…
    Så jag kan inte säga att man kan få en bättre bild av en per­son via lis­tor — det visar mer vad han tyc­ker just i det ögon­blic­ket han skrev lis­tan.
    Dock kan jag säga att om en per­son skri­ver ofta och myc­ket om vad han gör i sin blogg, eller vad han tyc­ker om regel­bum­det, så kan man få en bättre bild av per­so­nen. Då är det en utveck­ling av blog­gen och av per­so­nen som kom­mer fram.

    Den andra delen om blott­ning på nätet via sin Blogg, så är det väl själv­klart att folk vill synas och läsas. Annars hade dom inte lagt ut deras iak­ta­gel­ser.
    Sedan kan man fråga sig om det är bra eller dåligt att visa / skriva allt om sig själv — du hade ju inte skri­vit detta inlägg om du inte ville bli sedd, läst och kom­men­te­rad, eller hur?

  • http://web.mac.com/johan.alex/iWeb/Being20Remixed/Being20Blogged/Being20Blogged.html Being Remixed

    För mig är en lista inte en reflek­tion över en per­son — det är en lista över vad han/ hon tyc­ker är bra just nu.
    Hade du skri­vit din 100-lista för ett år sedan så hade den tro­li­gen varit annorlunda än idag, samt om du skrev den om ett år, så hade nog inte allt ham­nat där som det gör nu.
    Det är ögon­blic­ket som man hit­tar just nu som räk­nas i lis­tor — Kylies låt är med på lis­tan vecka 01 men kanske inte vecka 21 eller 41 — för då har man trött­nat på den — och har man tur letar den in som bubb­lare på Bäst-det-året-listan…
    Så jag kan inte säga att man kan få en bättre bild av en per­son via lis­tor — det visar mer vad han tyc­ker just i det ögon­blic­ket han skrev lis­tan.
    Dock kan jag säga att om en per­son skri­ver ofta och myc­ket om vad han gör i sin blogg, eller vad han tyc­ker om regel­bum­det, så kan man få en bättre bild av per­so­nen. Då är det en utveck­ling av blog­gen och av per­so­nen som kom­mer fram.

    Den andra delen om blott­ning på nätet via sin Blogg, så är det väl själv­klart att folk vill synas och läsas. Annars hade dom inte lagt ut deras iak­ta­gel­ser.
    Sedan kan man fråga sig om det är bra eller dåligt att visa / skriva allt om sig själv — du hade ju inte skri­vit detta inlägg om du inte ville bli sedd, läst och kom­men­te­rad, eller hur?

  • http://andros.webblogg.se/ and­ros

    Jag gil­lar också Silverfiskens blogg den är bra myc­ket bättre än min och alla and­ras blog­gar för den delen också.

    Men per­son­liga lis­tor som lik­nar “100-listan” har det väl all­tid fun­nits runt om på web­ben, långt före “blogg-boomens” tid? Det är väl inget spe­ci­ellt med just den som Silverfisken har?

  • http://andros.webblogg.se and­ros

    Jag gil­lar också Silverfiskens blogg den är bra myc­ket bättre än min och alla and­ras blog­gar för den delen också.

    Men per­son­liga lis­tor som lik­nar “100-listan” har det väl all­tid fun­nits runt om på web­ben, långt före “blogg-boomens” tid? Det är väl inget spe­ci­ellt med just den som Silverfisken har?

  • http://akutinsikt.blogspot.com/ Akut Insikt

    Enligt min mening är det här det bästa inläg­get du skri­vit hit­tills. Nåväl. Vistt är vi exhi­bi­tio­nis­ter alli­hopa och däri suger vi statcoun­ters kuk till­sam­mans, i alla fall jag exal­te­ras av att 100 unika per­so­ner klic­kar på mig varje dag. Varje dag. Det är beru­sande sam­ti­digt som jäv­ligt (jäv­ligt) skräm­mande, eftersom det jag skri­ver egent­li­gen inte skall komma någon jag kän­ner till vet­skap. Ändå skri­ver jag det, med vetska­pen om att vem som helst, som jag inte vill skall läsa min blogg, kan gå in och läsa den.Psykotiskt javisst.

    Du har inte sva­rat mitt mejl angå­ende öl än. Om det har kom­mit bort i cyber­rym­den mejla mig på akutinsikt@hotmail.com

  • http://akutinsikt.blogspot.com Akut Insikt

    Enligt min mening är det här det bästa inläg­get du skri­vit hit­tills. Nåväl. Vistt är vi exhi­bi­tio­nis­ter alli­hopa och däri suger vi statcoun­ters kuk till­sam­mans, i alla fall jag exal­te­ras av att 100 unika per­so­ner klic­kar på mig varje dag. Varje dag. Det är beru­sande sam­ti­digt som jäv­ligt (jäv­ligt) skräm­mande, eftersom det jag skri­ver egent­li­gen inte skall komma någon jag kän­ner till vet­skap. Ändå skri­ver jag det, med vetska­pen om att vem som helst, som jag inte vill skall läsa min blogg, kan gå in och läsa den.Psykotiskt javisst.

    Du har inte sva­rat mitt mejl angå­ende öl än. Om det har kom­mit bort i cyber­rym­den mejla mig på akutinsikt@hotmail.com

  • http://lizaljung.se/ Thomas L

    Vad bety­der “prettoposering”?

  • http://lizaljung.se Thomas L

    Vad bety­der “prettoposering”?

  • http://www.asiktstorped.se Micke

    Oswald: Sorry, jag var inte tyd­lig nog ser jag nu. Jag menade inte att man måste skriva en 100-lista. 100-listan var mer ett exem­pel på en kon­kret sak som direkt avgör. Jag har läst alla 100-listor jag hit­tat, och det slog mig då vil­ken skill­nad det var mel­lan dem som inte har något att säga (eller inte vågar säga det) och de som har det.

    Man kan vara jäk­ligt bra och ald­rig ha nån 100-lista, man behö­ver inte ens skriva långa inlägg — man kan ändå rocka (Hej Sandra! :-) Och jag hop­pas du vet att jag inte tyc­ker att din blogg suger oav­sett om du har en lista eller inte.

    Fredrik: Jag tror att det måste fin­nas någon driv­kraft att bli läst. Varför skulle man annars pub­li­cera blog­gen på nätet? Sen hand­lar det abso­lut om balans mel­lan per­son­ligt och pri­vat. Såklart. Du har helt rätt i att vissa har talang, andra inte. Men om man sät­ter fing­ret på vad de som har talang gör så är det, imho, unge­fär det jag skri­ver om.

    Being remixed: Du har helt rätt, men jag tyc­ker nog att en 100-lista inte är så för­än­der­lig som en lista över topp­lå­tar just nu. 100-listan hand­lar myc­ket om ens bak­grund, inte bara tiden just nu. Sen kan man foku­sera på olika saker, men det man har gjort ändras inte. Bara hur man ser på det.

    Jag är exhi­bi­tio­nist i allra högsta grad. Såklart jag vill bli läst, sedd, kom­men­te­rad, omtyckt, bekräf­tad. Det kanske är en själv­klar­het, men många gånger är blog­gan­det ett sätt att använda mig själv som boll­plank. Det här inläg­get bör­jade som något helt annat än vad det till sist blev.

    Akut Insikt: Mea culpa. Du har fått ett mail från mig. Egentligen tänkte jag föra reso­ne­mang kring mitt eget blog­gande i det här inläg­get, men jag kände att det är steg två. Eller kände, det bara blev så när jag väl satte igång.

    Thomas: pret­to­po­se­ring är när man tror att man läm­nar ut sig själv och visar sig som man är, men egent­li­gen visar upp ett tomt skal som kanske är snyggt vid en första anblick, men ack så inne­hålls­löst och fult när du kom­mer nära. Ungefär.

  • http://www.asiktstorped.se/ Micke

    Just det, jag menar inte hel­ler att peka ut någon spe­ci­ell med mitt påstå­ende om att “de flesta per­son­liga blog­gar suger”. Jag menar mest i för­hål­lande till hur många det finns. Jag har flö­den från 60 blog­gar i mitt Bloglines-konto, näs­tan alla är per­son­liga, och de suger inte alls. Men 100 eller 150 bra blog­gar av, vad … 1500? 3000? Det är alltså i ske­net av det jag gör mitt konstaterande.

  • http://www.asiktstorped.se Micke

    Just det, jag menar inte hel­ler att peka ut någon spe­ci­ell med mitt påstå­ende om att “de flesta per­son­liga blog­gar suger”. Jag menar mest i för­hål­lande till hur många det finns. Jag har flö­den från 60 blog­gar i mitt Bloglines-konto, näs­tan alla är per­son­liga, och de suger inte alls. Men 100 eller 150 bra blog­gar av, vad … 1500? 3000? Det är alltså i ske­net av det jag gör mitt konstaterande.

  • http://ilandsproblematik.blogspot.com/ Fredrik

    Jag tror att per­son­liga blog­gar lika gärna kan fun­gera i tera­peu­tiskt syfte. Människor skri­ver av sig, sät­ter ord på tan­kar och for­mu­le­ringar. Likväl det finns konst­nä­rer som målar tav­lor för de stora museu­men finns det konst­nä­rer som målar för att hänga dem hemma på sin egen vägg. Med andra ord, driv­kraft for att skriva en per­son­lig blogg är inte all­tid det­samma som att mäta besö­ka­ran­tal eller blotta sig för andra läsare.
    Bloggare kan ju också skriva av den enkla anled­ningen att hålla orden i trim, öva sig att for­mu­lera. På samma sätt som jag gör när jag sit­ter och skis­sar plan­löst hemma fram­för tv:n. Inte gör jag det för att visa upp det för någon, utan för att hålla han­den igång. I mitt fall han­dens moto­rik och i blog­ga­rens fall det skrivna språket.

  • http://ilandsproblematik.blogspot.com/ Fredrik

    Jag tror att per­son­liga blog­gar lika gärna kan fun­gera i tera­peu­tiskt syfte. Människor skri­ver av sig, sät­ter ord på tan­kar och for­mu­le­ringar. Likväl det finns konst­nä­rer som målar tav­lor för de stora museu­men finns det konst­nä­rer som målar för att hänga dem hemma på sin egen vägg. Med andra ord, driv­kraft for att skriva en per­son­lig blogg är inte all­tid det­samma som att mäta besö­ka­ran­tal eller blotta sig för andra läsare.
    Bloggare kan ju också skriva av den enkla anled­ningen att hålla orden i trim, öva sig att for­mu­lera. På samma sätt som jag gör när jag sit­ter och skis­sar plan­löst hemma fram­för tv:n. Inte gör jag det för att visa upp det för någon, utan för att hålla han­den igång. I mitt fall han­dens moto­rik och i blog­ga­rens fall det skrivna språket.

  • http://andros.webblogg.se/ and­ros

    Micke: Ja jo… det är ju den första fria lis­tan i bloggo­sfä­ren, vad jag vet, och med tanke på Silverfiskens popu­la­ri­tet så har den fått god spridning.

  • http://andros.webblogg.se and­ros

    Micke: Ja jo… det är ju den första fria lis­tan i bloggo­sfä­ren, vad jag vet, och med tanke på Silverfiskens popu­la­ri­tet så har den fått god spridning.

  • http://www.asiktstorped.se/ Micke

    Fredrik: jag hål­ler med dig, abso­lut. Skrivandet kan myc­ket väl fun­gera som ett sätt att träna, bolla med sig själv, utveckla och reso­nera. Men jag häv­dar fort­fa­rande att själva _publiceringen_ på nätet har något slags exhi­bi­tio­nism i bot­ten — för man trä­nar ju lika bra även om man inte pub­li­ce­rar sina alster.

    Andros: Exakt så! Just “fri” är nyckelordet.

  • http://www.asiktstorped.se Micke

    Fredrik: jag hål­ler med dig, abso­lut. Skrivandet kan myc­ket väl fun­gera som ett sätt att träna, bolla med sig själv, utveckla och reso­nera. Men jag häv­dar fort­fa­rande att själva _publiceringen_ på nätet har något slags exhi­bi­tio­nism i bot­ten — för man trä­nar ju lika bra även om man inte pub­li­ce­rar sina alster.

    Andros: Exakt så! Just “fri” är nyckelordet.

  • http://andros.webblogg.se/ and­ros

    Ja uttryc­ket: “Ordet är fritt” går hand i hand med blog­gan­det, för ald­rig har väl inter­net varit så till­gäng­ligt för gemene man som när blog­gan­det introducerades.

    Micke, en liten invänd­ning bara… man kan “träna” fel, pub­li­ce­rar man det man skri­ver kanske det finns någon som vän­lig själ som his­sar eller dis­sar det man har skri­vit, annars så sit­ter man där med enorma arm­musk­ler och en rejäl ölmage… för göra en(dålig)liknelse.

  • http://andros.webblogg.se and­ros

    Ja uttryc­ket: “Ordet är fritt” går hand i hand med blog­gan­det, för ald­rig har väl inter­net varit så till­gäng­ligt för gemene man som när blog­gan­det introducerades.

    Micke, en liten invänd­ning bara… man kan “träna” fel, pub­li­ce­rar man det man skri­ver kanske det finns någon som vän­lig själ som his­sar eller dis­sar det man har skri­vit, annars så sit­ter man där med enorma arm­musk­ler och en rejäl ölmage… för göra en(dålig)liknelse.

  • wall

    Som livet i övrigt? Träffar man en tjej (eller kille) på kro­gen som pose­rar för myc­ket så blir per­so­nen ointressant.

  • wall

    Som livet i övrigt? Träffar man en tjej (eller kille) på kro­gen som pose­rar för myc­ket så blir per­so­nen ointressant.

  • http://peko.se/blogg/ Bengt

    Du ser en massa blog­gar som suger för just dig. Du kan just bara läsa ett visst antal blog­gar. Försök att läsa 3500 blog­gar och du inser snabbt att det är omöj­ligt. Du gör ju urval och väl­jer det som pas­sar dig. Det inne­bär ju inte auto­ma­tiskt att de andra suger.

    Dessutom så tror jag på att det finns en fjä­ril­sef­fekt i bloggo­sfä­ren. Dvs det jag skri­ver påver­kar någon som påver­kar nästa och sedan i slutän­dan fak­tiskt kan ändra världs­hi­sto­rien.
    http://peko.se/blogg/2006/07/28/kaos-fjarilseffekt-langa-svansen-och-bloggar/

    Sedan är det också det demo­kra­tiska i att ALLA har en möj­lig­het att uttrycka sig och pub­li­cera det. Det som Marshall McLuhan uttryckte som Global Village är när­mare idag än nånsin.

    Jag ser ofta jour­na­lis­ter som uttryc­ker sig som du gör att allt som pub­li­ce­ras på blog­gar är sugigt. Det beror ju på att de är prof­fes­sio­nella pub­li­cis­ter. Det är ju ytterst liten del som är pub­li­cis­ter som skri­ver blogg. De flesta är just valiga män­ni­skor. Det är ju det som är det stora med blog­gen. Vem som helst får chan­sen att publicera.

    Tidigare var man tvungen att vara anställd på en tid­ning för att ha makt över ordet.

  • http://peko.se/blogg/ Bengt

    Du ser en massa blog­gar som suger för just dig. Du kan just bara läsa ett visst antal blog­gar. Försök att läsa 3500 blog­gar och du inser snabbt att det är omöj­ligt. Du gör ju urval och väl­jer det som pas­sar dig. Det inne­bär ju inte auto­ma­tiskt att de andra suger.

    Dessutom så tror jag på att det finns en fjä­ril­sef­fekt i bloggo­sfä­ren. Dvs det jag skri­ver påver­kar någon som påver­kar nästa och sedan i slutän­dan fak­tiskt kan ändra världs­hi­sto­rien.
    http://peko.se/blogg/2006/07/28/kaos-fjarilseffekt-langa-svansen-och-bloggar/

    Sedan är det också det demo­kra­tiska i att ALLA har en möj­lig­het att uttrycka sig och pub­li­cera det. Det som Marshall McLuhan uttryckte som Global Village är när­mare idag än nånsin.

    Jag ser ofta jour­na­lis­ter som uttryc­ker sig som du gör att allt som pub­li­ce­ras på blog­gar är sugigt. Det beror ju på att de är prof­fes­sio­nella pub­li­cis­ter. Det är ju ytterst liten del som är pub­li­cis­ter som skri­ver blogg. De flesta är just valiga män­ni­skor. Det är ju det som är det stora med blog­gen. Vem som helst får chan­sen att publicera.

    Tidigare var man tvungen att vara anställd på en tid­ning för att ha makt över ordet.

  • http://www.asiktstorped.se/ Micke

    Andros: jag för­står vad du menar. Jag är dock fort­fa­rande benä­gen att tro att de per­son­liga blog­gar som inte har ett dugg exhi­bi­tio­nism bakom pub­li­ce­rings­tan­ken utgör undan­ta­gen som bekräf­tar regeln.

    Bengt: jag har läst många blog­gar som fak­tiskt suger. På rik­tigt. Kom ihåg att jag hela tiden pra­tar om kate­go­rin per­son­liga blog­gar, alltså blog­gar som inte har något annat ämne än “Om blog­ga­ren själv”. Jag har inte läst 3500 blog­gar, men när 100-listan pub­li­ce­ra­des så gjorde många en 100-lista, och jag läste många per­son­liga blog­gar. Och jag insåg hur många per­son­liga blog­gar det finns som inte säger något någon­stans — som suger. Jag skri­ver också att de fyl­ler ett syfte för vän­ner och bekanta, men inte för en sur­fare som råkat hamna där, eftersom de ald­rig skri­ver mer om sig själv än “Jag älskar att älska”, “Jag är arg på vän­ner som svi­kit mig” eller “Jag blir less på var­da­gen ibland” (fak­tiska exem­pel på vad folk skri­vit om sig själva). Det är som att pre­sen­tera sig med “Jag är män­ni­ska” _punkt_. Inget mer. Hur intres­sant är det?

    Jag har inte sagt att allt som pub­li­ce­ras är sugit — tvärt om så läser jag betyd­ligt fler blog­gar än jag läser tid­ningar, och jag har fler favorit-bloggare än jag har favorit-journalister. Jag vill inte hel­ler ha bort någon blogg, alla får skriva pre­cis vad de vill, och pub­li­cera vad de vill.

    Men per­son­lig blogg­ning _är_ exhi­bi­tio­nism, och om man inte kla­rar av det så blir det oftast dåligt.

  • http://www.asiktstorped.se Micke

    Andros: jag för­står vad du menar. Jag är dock fort­fa­rande benä­gen att tro att de per­son­liga blog­gar som inte har ett dugg exhi­bi­tio­nism bakom pub­li­ce­rings­tan­ken utgör undan­ta­gen som bekräf­tar regeln.

    Bengt: jag har läst många blog­gar som fak­tiskt suger. På rik­tigt. Kom ihåg att jag hela tiden pra­tar om kate­go­rin per­son­liga blog­gar, alltså blog­gar som inte har något annat ämne än “Om blog­ga­ren själv”. Jag har inte läst 3500 blog­gar, men när 100-listan pub­li­ce­ra­des så gjorde många en 100-lista, och jag läste många per­son­liga blog­gar. Och jag insåg hur många per­son­liga blog­gar det finns som inte säger något någon­stans — som suger. Jag skri­ver också att de fyl­ler ett syfte för vän­ner och bekanta, men inte för en sur­fare som råkat hamna där, eftersom de ald­rig skri­ver mer om sig själv än “Jag älskar att älska”, “Jag är arg på vän­ner som svi­kit mig” eller “Jag blir less på var­da­gen ibland” (fak­tiska exem­pel på vad folk skri­vit om sig själva). Det är som att pre­sen­tera sig med “Jag är män­ni­ska” _punkt_. Inget mer. Hur intres­sant är det?

    Jag har inte sagt att allt som pub­li­ce­ras är sugit — tvärt om så läser jag betyd­ligt fler blog­gar än jag läser tid­ningar, och jag har fler favorit-bloggare än jag har favorit-journalister. Jag vill inte hel­ler ha bort någon blogg, alla får skriva pre­cis vad de vill, och pub­li­cera vad de vill.

    Men per­son­lig blogg­ning _är_ exhi­bi­tio­nism, och om man inte kla­rar av det så blir det oftast dåligt.

  • http://peko.se/blogg/ Bengt

    Micke: Håller med om att en viss typ av blogg­ning suger, men det är min per­son­liga åsikt. Jag tyc­ker också att Modebloggar suger hårt. Tristare ytlig­het får man leta efter. Det finns de som gil­lar både mode­blog­gar och de där trå­kiga “jag har älskat idag igen” blog­garna. Jag ville bara poäng­tera att vad vi gil­lar är subjektivt.

    Jag för­vå­nas också över folk som skri­ver som “Ur en kos dag­bok”. Tror nog att det är terapi och att man hop­pas på hjälp. Det är nog bra om man fun­de­rar litet var­för man skri­ver som man gör och vad syf­tet är. Själv hop­pas jag påverka världs­hi­sto­rien…
    http://peko.se/blogg/2006/07/28/kaos-fjarilseffekt-langa-svansen-och-bloggar/

  • http://peko.se/blogg/ Bengt

    Micke: Håller med om att en viss typ av blogg­ning suger, men det är min per­son­liga åsikt. Jag tyc­ker också att Modebloggar suger hårt. Tristare ytlig­het får man leta efter. Det finns de som gil­lar både mode­blog­gar och de där trå­kiga “jag har älskat idag igen” blog­garna. Jag ville bara poäng­tera att vad vi gil­lar är subjektivt.

    Jag för­vå­nas också över folk som skri­ver som “Ur en kos dag­bok”. Tror nog att det är terapi och att man hop­pas på hjälp. Det är nog bra om man fun­de­rar litet var­för man skri­ver som man gör och vad syf­tet är. Själv hop­pas jag påverka världs­hi­sto­rien…
    http://peko.se/blogg/2006/07/28/kaos-fjarilseffekt-langa-svansen-och-bloggar/

Previous post:

Next post:

Bloggportalen.se Creeper